tracking

Rustbehandling til biler

En bil skal vedligeholdes regelmæssigt for at den bliver ved med, at være i tip top form. Biler lavet i metal er tilbøjelige til, at ruste. Rust kan være meget skadeligt for din bil og er noget, du skal holde øje med hele tiden. Heldigvis er det muligt, at behandle rust på biler, da der findes en række metoder og produkter, der kan bruges til at fjerne rust.

Hvad er rust?

Det kemiske navn for rust er jernoxid. Det dannes på grund af en elektrokemisk proces kaldet korrosion.

3 ting, der er nødvendige for, at rust dannes

  1. katode: Metal, der fungere som en modtager for elektroner
  2. Anode: Metal, der frigiver elektroner under visse omstændigheder
  3. Elektrolyt: Væske, der fungerer som et medium til strømmen af elektroner

I nærvær af en elektrolyt strømmer elektroner fra anoden til katoden, hvilket får korrosion til at opstå og jernoxid dannes. Korrosionen svækkesr metalet, hvilket kan være yderst skadeligt for din bil. Rustbehandling af biler involverer fjernelse af jernoxid og belægningen med den sårbar overflade for, at forhindre, at processen overhovedet opstår.

Forhold, der fører til rust

Metalet på din bil kan fungere som en katode og en anode, når der er vand tilstede, hvilket fungere som en elektrolyt. Derfor er biler meget sårbare over for rust. Dette er især tilfældet i et fugtigt klima. Tilstedeværelsen af fugti luften kan få din bil til, at ruste endnu hurtigere.

Der er stoffer, der kan fremskynde processen yderligere. Salt er et sådant stof. Vand i sig selv giver ikke en strøm af elektroner. Men det gør saltvand derimod. Ethvert metalstof, der udsættes for saltvand, ruster med en accelereret hastighed.

Derfor skal du være ekstra forsigtig, hvis du bor tæt på en kystlinje. Havvand (som er salt) kan fordampe og trænge igennem atmosfæren med op til 100 miles. Dette gør din bil endnu mere udsat for rust.

Dele på bilen, der ruster hurtigere

Der er nogle dele på bilen, der er mere udsat for rust. Disse er:

  • Motor
  • Chassis
  • Rammen
  • Bagagerum
  • Udstødning
  • Malet overflade

Det er næsten hele din bil. Det er vigtigt at forstå, at rustbehandling til biler kan være ganske udfordrende. Som man siger, man kan ikke være for forsigtig, og det gælder især i tilfælde af, at din bil får rust.

Sådan slipper du af med rust

For det første skal du passe på, når din bil bliver særlig sårbar over for rust. To af de mest almindelige årsager er

  • Malingen på din bil er blevet tilhugget eller ridset fra grundbelægningen
  • Bilulykker resulterer i, at metallet under bilen udsættes for atmosfæren. Det får metalet til, at oxidere.

Uanset størrelse skal rustpletter behandles hurtigt. Jo mere eksponeret elementerne er, jo hurtigere spreder de sig. Rustbehandling til biler er en trinvis proces, som mange bilejere kan udføre på egen hånd. Følg nedenstående trin for at fjerne rust fra din bil.

Der er mange bileksperter, der laver rustbehandling til biler. På trods af dette er noget bilejere kan klare på egen hånd, skal du altid overveje at få en professionel til, at udføre arbejdet, som har haft erfaring med at lave rustbehandling på biler.

Hent dine værktøjer

Du skal først have de nødvendige værktøjer klar, inden du starter fjernelsesprocessen. Disse værktøjer inkludere:

  • Gummihandsker
  • Sikkerhedsbriller
  • Malerbånd
  • Slibehjul
  • Støvmaske i høj kvalitet
  • Rustik syre
  • Maling presenning
  • Sandpapirark

Sikkerhed først!

Når du har hentet de nødvendige værktøjer, skal du også sørge for, at beskytte dig selv under processen. Rustbehandling af biler er en proces, der kan være skadelig for dig, hvis du ikke er beskyttet. Brug gummihandsker, sikkerhedsbriller og en støvmaske i høj kvalitet for at sikre, at du er fuldstændig beskyttet, før du starter processen.

Dæk de områder, hvor der ikke er nogen rust

Før du begynder at fjerne selve rusten, skal du dække områderne i bilen, hvor der ikke er nogen rust. Der vil være meget støv i luften, og du vil ikke have, at hele din bil skal være dækket af rustflager. Brug malerbånd til dette. Det beskadiger ikke efterbehandlingen af bilen og bliver siddende. Sørg for at rulle bilruderne op. Når du begynder at slibe det berørte område, flyver der støv og rustpartikler overalt, så du skal sikre dig, at alle områder, der ikke har rust, er tildækket.

Brug ikke aviser til at dække din bil

Det er almindelig praksis at tildække bilen, og det kan være skadelig for din bil. Papir i aviser er ret porøst, og som et resultat kan malingsspray trænge igennem det ganske let. Det ville resultere i, at der efterlades pletter på dine bilruder. Derfor skal du sørge for, at bilens overflade er tæt tildækket.

Først kommer det ydre lag

Selve rustfjernelsesprocessen starter nu. Først skal du slippe af med det ydre lag ved hjælp af et slibehjul. Du skal være meget forsigtig, mens du gør dette, da du kan risikere, at beskadige metalet på din bil. Når du har fjernet dette lag, skal du bruge sandpapir til at håndtere de mindre pletter, der ikke kan nås ved hjælp af slibehjulet. Denne proces sørger for, at der overhovedet intet rust er tilbage.

Brug en ren klud på området

Nu skal du forsigtigt aftørre det rustne område med en klud. Påfør et minimalt lag syre for at slippe af med al rusten. Du skal sørge for, at syren hurtigt fjernes og ikke er der længere end højst nødvendigt. Følg instruktionerne, der følger med syren. Umiddelbart efter påføring af syren skal du hurtigt tørre den af med en klud og derefter påføre mineralsk terpentin.

Sørg for, at du har primer og autospray af høj kvalitet

Grundmaling og autosprays er vigtige elementer for at dække det rustne område af bilen. Derfor skal du sikre dig, at de er af højeste kvalitet.

Priming

Begynd påføring af primeren i overensstemmelse med de angivne anvisninger. Når du har renset området med syre og mineralsk terpentin, skal du sprøjte primeren. Du skal anvende 3 lag primer. Vent et par minutter efter hvert påført lag. Når du har påført de tre lag, skal de tørre i mindst 12 timer.

Slib ved hjælp af 400 sandpapir

Du skal slibe mellem malingslagene. Dette gøres for at afglanse og glatte overfladen. Desuden sørger dette for, at malingslagene korrekt bindes til bilens overflade. Sørg for, at du har lidt vand i en spand, når du gør dette, så du kan vaske sandpapiret, når det er nødvendigt. Når dette er gjort, skal du vaske området med en smule vand med sæbe.

Spray til perfektion og lad det tørre

Påfør så mange lag maling på grundbelægningen, som du har brug for, for at få en god finish og en flot farve. Til sidst skal du lade processen tørre i mindst en dag, inden du fjerner alt dækbåndet.

Rustbehandling af biler er en delikat og kedelig proces. Du bør kun gøre dette, hvis du er sikker på, at du kan prime og male det område, du har slibet inden for de næste 24 timer. Hvis metallet efterlades eksponeret for en kort periode, begynder rust at dannes igen, og virkningerne vil være endnu værre.

WD-40

WD-40 hjælper med at forhindre rust og kan roligt bruges mange steder på din bil. Overtræk området med WD-40 og brug det igen, når det er nødvendigt over tid. Sørg for at følge retningslinjerne for anvendelse af WD-40 og undgå områder på bilen, som du ikke ønsker at sprøjte WD-40 med, dvs. dæk.

Ansvarsfraskrivelse

De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.

Kontakt

WD-40 Company, Larsbjørnsstræde 3, DK-1454 København K. Denmark

© 2020 WD-40 Company