5 November 2021
For at forstå, hvordan man fjerner rust fra en cykel, må det først siges, at på trods af den betydelige udvikling med hensyn til konstruktionsteknikker og materialer i de seneste årtier lurer den klassiske “fjende”, rust, altid. Faktisk tilbringer cykler en stor del af deres liv udendørs og kommer i kontakt med smog, vand, mudder og snavs under brug, hvad enten det er til enkel transport eller til turisme og sport. Dette resulterer især i eksponering for risikoen for oxidation af metaldele. Disse kan i første omgang beskyttes på forskellige måder: Der er malede dele som rammen, andre, der er forkromet (f.eks. nogle styr eller fælge) og andre behandles på forskellige måder.
Men som vi alle ved, er der aldrig en endelig hindring for rust aggression, som, hvis de rigtige foranstaltninger ikke træffes, kan angribe selv de bedst beskyttede overflader. Derfor skal vores vedligeholdelsesaktiviteter udvikles i flere retninger: forebyggelse og vedligeholdelse eller reparation og restaurering af rustne dele. Disse foranstaltninger skal derfor tilpasses situationen med mindre eller større skader.
Det er vigtigt at handle forebyggende, startende fra den dag den nye cykel bliver tilgængelig. Efter brug i et vådt og mudret miljø vasker hovedaktiviteterne (helst med WD-40 Cykel Renser) og tørring. Denne væsentlige actipå skal altid efterfølges af behandling af alle de dele, der anses for mest udsatte med et vandafvisende og smørende produkt som WD-40 Multifunktion, der beskytter metallet mod rust og korrosion, trænger ind og smører fastklemte dele, eliminerer og beskytter enhver overflade mod fugtighed. Det fjerner fedt, tjære og lim pletter fra enhver ikke-porøs overflade. Dette gælder i endnu højere grad, når du putter cyklen i garagen i løbet af vinter pausen.
Metaldele, der ikke er beskyttet af maling eller andre belægninger er de mest tilbøjelige til at ruste. Når de første tegn på rust vises, skal du ikke forsinke, fordi det vil udvikle sig hurtigt og forårsage stadig alvorligere skader. Hvis rusten er en patina uden nogen særlig skade på metallet, anbefales det at bruge WD-40 Multifunktion som angivet ovenfor. Hvis rusten har angrebet dybere, er det tilrådeligt at bruge sandpapir nr. 120-180, der arbejder gentagne gange indtill rusten er helt fjernet, før den behandles med WD-40 Multifunktion.
For at forstå, hvordan man fjerner rust frase dele af cyklen,skal disse først behandles for at fjerne hærdet fedt og slam. Dettekan gøres ved at sprøjte delene med WD-40 Cykel Affedtningsmiddel, som er opløsningsmiddelbaseret og virker hurtigt for at fjerne fedt, olie og snavs. Det virker ved kontakt uden at efterlade rester og kræver ikke skylning. Efter tørring kan disse dele behandles med en trådbørste, der gentagne gange er gået over, og holde den del, der skal behandles vådt med vand, ved hjælp af en sprøjte. Når rusten er helt fjernet, er omhyggelig tørring påkrævet, og behandlingen afsluttes med påføring af WD-40 Multifunktion, mens det på kæden anbefales at anvende WD-40 Specialist Kæde Smørelse på både bag- og fordelene. Produktet trænger ind i kædeleddene og hjælper med at beskytte i våde situationer og skabe en beskyttende film, der tiltrækker mindre støv i tørre situationer.
Det er den situation, der kræver det mest omfattende arbejde. Det er nødvendigt at fjerne malingen helt ned til metallet. Dette kan gøres enten med sandpapir (no. 120-180) eller med en vinkelsliber med en slibeskive af samme grus . Hvis malingen ikke har sænket metalniveauet, kan en primer påføres direkte med en spraydåse (efter afdækning med tape og papir, hvad dernogensinde må ikke nås med sprayen). Den primer skal også slibes med meget fine emery papir (n.600-800), indtil overfladen er glat og kontinuerlig. Derefter skal det rengøres med en klud, og afdækningspapiret fjernes. Når malingen er helt tør, skal der udføres to forskellige finish: For det første påføres et lag slibende pasta med bomuld og fjernes derefter med en klud. Derefter påføres en polering og “trækkes” med en mikrofiberklud. Det sidste trin er at anvende et lag gennemsigtig beskyttende lak på den behandlede del, igen i sprøjteformat, hvilket gør overfladen skinnende og danneren barriere mod vejret.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes