26 April 2021
Det er grundlæggende at rengøre en karburator af en motorcykel, hvis den ikke fungerer flydende eller uanset efter et bestemt antal kilometer og i starten af sæsonen. En motorcykels karburator er dens nervecenter, som er alt andet. Det er en meget sofistikeret komponent bestående af mange dele, der har forskellige og grundlæggende funktioner. Nogle af disse dele kan justeres forskelligt for at ændre forholdet mellem luft og benzin eller for at køre motoren kold, maksimum, minimum osv. Hver motorcykelfabrikant installerer forskellige typer karburatorer på sine forskellige modeller. Denne enkle guide viser dig, Sådan rengøres en motorcykel karburator.
Disse karburatorer kan også være meget forskellige fra hinanden, selvom de deler det samme driftsprincip. Uanset hvad skal motorcykelejerens udføre rutinemæssig vedligeholdelse og rengøring på karburatoren uden at forårsage problemer som kalibrering af jetfly og luftindtag eller forkert justering af minimum, maksimum osv. Af disse grunde, før du fortsætter med (almindelig eller ekstraordinær) motorcykel karburator vedligeholdelse, er det vigtigt at konsultere vedligeholdelse og brug manual af motorcyklen og karburator.
Afhængigt af motorcykelkroppens form er det ofte nødvendigt at adskille beskyttende tarme for at nå og fungere korrekt på karburatoren. Før enhver anden operation vaskes cyklen forsigtigt for at undgå mudder, sand og asfaltrester fra at ende inde i karburatoren og efterfølgende forårsage alvorlig skade. Vask skal efterfølges af grundig tørring, hvorefter vi foreslår at anvende en generøs spray af WD-40 Multi-Funktion på karburatoren for at fjerne de mest genstridige rester og lette demontering.
Karburatoren er forbundet til stempelhovedet, luftfilteret, gashåndtaget/luftbindstangen og benzinrøret, der kommer fra tanken. For at rengøre motorcyklens karburator skal du først løsne de skruer (eller andre systemer), der låser luftfilteret, der skal fjernes. Dette filter (i forskellige former og strukturer) skal evalueres omhyggeligt: nogle kan vaskes eller rengøres ved at blæse, andre ikke, og hvis de er tilstoppet, skal de udskiftes.
Benzinrøret er forsvarligt forbundet med karburatoren ved hjælp af et metal- eller plastklemme. Når du har lukket indføringsventilen, der kommer ud af tanken, skal du bruge tangen til at trykke på klemmernes faner og derefter fjerne røret fra karburatoren. Kablet, der kommer fra gashåndtagsknappen og (hvis det er til stede), skal det automatiske luftreguleringssystem også kobles fra karburatorhovedet. Benzinindtaget i karburatoren er ofte udstyret med et lille brændstoffilter, der skal undersøges og rengøres.
Karburatoren er forbundet til motoren med forskellige systemer. En af de mest almindelige er et kort ærme af syntetisk materiale eller gummi indsat ved karburatorudgangen og forbundet til mundingen af motorhovedet, hvor det er fastgjort med et metalbånd. Hvis du løsner dette, kan karburatoren frakobles. I nogle tilfælde er det fastgjort til topstykket med knopper. Hvis der er pigge, et par sprays af WD-40 Multi-Funktion vil hjælpe dig med at løsne dem. Karburatoren kan nu udtrækkes fra sædet.
Den første ting at kontrollere er pakningernes tilstand: den til forbindelse med cylinderen og den (hvis nogen) mellem karburatoren og luftfilteret. Deres integritet og funktionalitet er meget vigtigt, fordi tårer, hævelse eller brud forårsage funktionsfejl eller kan endda stoppe motoren. Fjern derefter benzintanken ved at skrue den nederste centrale skrue af, der fastgør den (sørg for at arbejde over en beholder). Bunden af bakken er ofte snavset med aflejringer og indkapslet materiale. Nu tydeligt synlig, kan float fjernes ved at fjerne den lille stål akse, som det drejer og også fjerne stiften forbundet til float. Kontroller også pakningen på bakken, der ofte skal udskiftes. Placer alt i en beholder og spray rigeligt med WD-40 Multi-Funktion, som optimalt trænger ind og renser de forskellige komponenter.
Karburatoren har blandingssprøjter, justerbare minimum- og luftstråler og guillotinen med stiften. Hvis du ikke har specifikke færdigheder til at gøre dette, skal du blot lade dem være på plads og blæse trykluft ind i hullerne. Hvis du er mere erfaren, for at rengøre karburatoren, kan du altid adskille og rengøre den med det samme produkt ved at passere en ståltråd gennem deres huller og være forsigtig med ikke at kede dem. Karburatorhuset kan nedsænkes i WD-40 Multi-Funktion (fås også i tanke).
Når karburatoren er helt ren, grundigt tør og samle den igen, placere hver komponent på sin plads og derefter placere den på plads ved at udføre ovenstående operationer baglæns. Vær også opmærksom på drivstangens forbindelser, som skal behandles med en spray af WD-40 Specialist PTFE Smøremiddel.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes