3 January 2022
Nøjagtig kompressor vedligeholdelse er afgørende for at holde dette vigtige værktøj fuldt effektivt, da det er meget nyttigt i forskellige situationer. En kompressor har tre grundlæggende komponenter: den faktiske kompressorblok, dannet af en cylinder med et stempel drevet af en elektrisk motor, tryklufttanken og dispenserings- og styreenheden. Kompressorens indre tryk kan detekteres ved hjælp af en speciel trykmåler. De bedste modeller er udstyret med to trykmålere: den ene angiver trykket inde i tanken, den anden ved stikkontakten. Dette kan justeres ved hjælp af en speciel drejeknap afhængigt af luftbehovet. Tankens kapacitet (6, 24, 100 liter og derover) bestemmer den tilgængelige luftreserve. Kompressorer med en 24 liters tank er meget almindelige, da de er velegnede til medium brug. Vægten af denne klasse af kompressorer varierer mellem 15 og 30 kg, og dens samlede dimensioner kan sammenlignes med vægten af en mellemstor kuffert. Det er robust og holdbart, men omhyggelig vedligeholdelse er meget vigtigt for korrekt drift. Kompressorens udvendige struktur skal rengøres med jævne mellemrum med et generøst slag trykluft, mens de hjul, der gør det muligt at bevæge sig, skal smøres med WD-40 Multi-Anvendelse.
Kompressoren komprimerer luft, den trækker fra miljøet. Da der kan være støv i luften, der kan beskadige kompressorenheden, er apparatet udstyret med et indløbsfilter. For effektiv kompressorvedligeholdelse skal du med jævne mellemrum åbne filterbeholderen og udtrække filteret. Normalt rengøres filterelementet ved at blæse trykluft på det eller vaske det. Hvis det på den anden side ser for tilstoppet eller revet ud, skal det udskiftes.
Stemplet, der udfører kompressionen, og de bevægelige dele smøres konstant med speciel olie placeret i den relevante tank. Hætten af tanken har en stang, der lader dig se mængden til stede. Hvis det er knappe, tilsæt mere olie. Det bedste smøremiddel at bruge anbefales af de forskellige producenter. Generelt, multigrade bilindustri olier er gode til kompressor vedligeholdelse. Hvis det ser for mørkt, snavset og/eller tæt ud, skal du ændre det fuldstændigt. Denne kontrol skal nødvendigvis udføres efter de første 100 timers drift. Udfør derefter kontrollen hver 50 timers brug.
Luftkompression danner uundgåeligt kondens, der samler sig i bunden af tanken. Mindst en gang hver tredje måned skal kondensatet tømmes ved hjælp af den relevante skrueventil, der er placeret under selve tanken. Dette er meget vigtigt, fordi det at tillade væske at danne i tanken kan skabe interne oxidationsfænomener, der alvorligt kan påvirke selve tankens vægge i det lange løb. Nogle gange er ventilen let oxideret og modstår afkørsel, så det er bedst at anvende WD-40 Multi-Anvendelse for at skrue den af. Dette skal gøres med tanken helt tom.
Trykkontakten er tankens interne trykstyringselement: Når trykket når det forudindstillede niveau, lukker trykkontakten strømforsyningen, og motoren stopper. Når trykket falder efter brug, genstarter trykkontakten motoren. Kontroller den med jævne mellemrum ved at se på trykmåleren, når den slukker og tændes, og på det tryk, der er angivet i drifts- og vedligeholdelsesmanualen. Hvis disse værdier ikke overholdes, kan det maksimale tryk (som forårsager lukning) justeres ved at handle på en skrue placeret inde i trykkontakthuset, som kan nås ved at fjerne selve kabinettet.
Ventilen, der regulerer udløbslufttrykket, er udstyret med en trykmåler og en drejeknap, der gør det muligt at justere. For at kontrollere dens effektivitet skal du først lukke den helt: trykmåleren skal angive nul bar. Juster den derefter til den maksimale åbning: Trykmåleren skal angive det samme tryk, der er angivet af trykmåleren på trykkontakten. Hvis disse indikationer er forskellige, skal ventilen udskiftes fuldstændigt. De, der er mere erfarne, kan forsøge at adskille det og behandle de interne komponenter med WD-40 Multi-Anvendelse.
Disse værktøjer (kanoner, inflation dyser og meget mere) har en “hurtig fastgørelse” til lufttilførselsslangen. Dette kræver en vis intern smøring: Generelt (medmindre andet er angivet af producenten) er den mindste mængde olie, som trykluften bærer med sig, tilstrækkelig ved hjælp af smøreolien i kompressormekanismerne. Det er dog bedst at smøre skrue- og koblingsforbindelser med WD-40 Multi-Anvendelse med jævne mellemrum, hvilket holder dem rene og også beskytter dem mod oxidation. Før du tænder for værktøjer, der har været inaktive i lang tid, er det også bedst altid at smøre dem internt med WD-40 Multi-Anvendelse.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes