16 August 2021
Udskiftning af bilens generator er en betydelig operation, som kræver mekanisk viden og et sæt af værksted skruenøgler. Når advarselslampen “opladningskontrol” forbliver tændt efter start af bilen, skal vi straks advares: Aktiveringen af det nævnte advarselslys (et lille lys i form af et batteri) indikerer, at generatoren ikke oplader bilbatteriet eller oplader det utilstrækkeligt. Årsagerne kan være mange. De hyppigste er:
Nogle af disse problemer kan løses ved at handle omhyggeligt, mens andre, de mere alvorlige, kun kan afhjælpes efter at have fjernet bilens generator, så den kan undersøges og testes korrekt. Under alle omstændigheder, hvis advarselslampen tændes under rejsen, kan du fortsætte med at køre meget forsigtigt ved kun at bruge batteristrømmen, men dette løber hurtigt ud, hvis du har forlygterne tændt, eller hvis du bruger andre elektriske hjælpeapparater. Derfor er det en god idé at reducere hastigheden og rejsetiden så meget som muligt. Hvis advarselslampen tændes på grund af skader på transmissionsbæltet, kan det desuden være, at den ikke længere engang aktiverer vandpumpen, og derfor skal temperaturen også holdes under kontrol og gøre hyppige stop. Den effektassisterede bremse kan også svigte. Lad os nu se i detaljer, hvordan du udskifter generatoren.
Selen skal inspiceres visuelt, selv når du hører knirker, der indikerer sandsynlig glide på remskiverne. Det bør dog fjernes for bedre inspektion. Dette indebærer at virke på bæltespænderen remskive: flyttet med et håndtag det ophører med at trykke på bæltet, som manuelt kan gledet ud remskiver, hvor det kører (f.eks krumtapaksel, generator, vandpumpe, klimaanlæg kompressor, servostyring). Da stien det tager mellem remskiverne er ret kompleks, er det tilrådeligt at tage et billede før fjernelse, for at have en sikker reference under samling igen.
Med bæltet i hånden inspiceres det omhyggeligt langs hele sin længde for at identificere revner, tårer eller andre skader. Under alle omstændigheder er det i betragtning af de lave omkostninger ved denne komponent tilrådeligt at udskifte den og holde den gamle (hvis den stadig er i god stand) som reserve. De genmonteringsoperationer, der skal udføres igen, indebærer, at bæltespænderen flyttes med et håndtag, og at den derefter slippes på plads. Efter udskiftning, hvis problemet ikke er løst, er det nødvendigt at adskille generatoren.
For at udskifte generatoren er det først nødvendigt at adskille det: det er ikke altid let i betragtning af placeringen af denne komponent. Bilen skal generelt hæves fra jorden (ved at placere den på de relevante stande og tage alle de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger). Nogle gange er det også nødvendigt at fjerne nogle dele af fenderen og undervognen eller andre tilbehørsdele. Batteriet skal være frakoblet begge terminaler, og hjælpegearet skal fjernes som angivet ovenfor. Det elektriske strømkabel skal kobles fra generatoren ved at løsne de relevante skruer.
På dette tidspunkt, for at erstatte generatoren, er det nødvendigt at handle på de lange skruer, der sikrer generatoren ved hjælp af sokkelnøgler eller skruenøgler, afhængigt af positionen. Det kan være nyttigt, i tilfælde af vanskeligheder, at sprøjte med WD-40 Fast Release Penetrant, der trænger hurtigt og frigør stykkerne med bemærkelsesværdig effektivitet. Dens formel er også egnet i vanskelige tilfælde af beslaglæggelse og oxidation og er vandafvisende. I biler eller ældre køretøjer kan generatoren udstyres med en slidset støtte, der fungerer som et spændingsstof: den er også udstyret med en skrue, der skal fjernes. Generatoren kan derefter fjernes.
Du kan tage generatoren direkte til bilen elektriker for at kontrollere for eksisterende problemer, men der er en check og en mulig reparation, som du kan gøre på egen hånd. Det indebærer kontrol af remskiven og frihjulet. I praksis indsættes en stang i generatorens åbninger (hvis den er til stede) og holder remskiven stationær, drej metalventilatoren: den skal frit kunne rotere i den ene retning og blokere i den anden: Hvis den er blokeret i begge retninger, skal remskiven adskilles, og tilstanden af “frihjulet” kontrolleres.
Der bruges et specielt sæt, der giver dig mulighed for at skrue og derefter udtrække remskiven fra akslen med frihjul. Alt behandles derefter med WD-40 Multi-anvendelse og kontrolleres derefter igen, hvis frihjulsbevægelsen genoprettes. Hvis det er tilfældet, samles remskiven igen, og generatoren kan samles igen.
Hvis skaden på generatoren er intern, i viklings- eller lade styringen, skal komponenten undersøges af en elektriker, der skal beslutte, om generatoren skal repareres eller udskiftes. Hvis du vil samle generatoren igen, skal du udføre demonteringstrinnene i omvendt rækkefølge. Vær forsigtig, når du samler bæltet igen, og kontroller, at dets konturer er indsat i remskivernes riller, og at spændingsstrækket er effektivt.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes