16 May 2022
Engang, da en bilpære brændte ud, var det meget let at udskifte. Dette er ikke længere tilfældet i dag, hovedsagelig af to grunde:
Når en pære er brændt ud, er det nødvendigt at fjerne den fra huset i bunden af lysreflektoren. Denne enkle operation kan kompliceres af layoutet af komponenterne i motorrummet. Hvis du opdager, at bagsiden af pæren ikke kan nås uden at fjerne nogle af komponenterne, skal du fortsætte med omhu og fjerne eventuelle forhindringer. Husk omhyggeligt, hvad du fjerner, og de trin, der kræves til genmontering. Nogle gange er det nødvendigt at bruge specielle skruenøgler eller værktøjer, som normalt ikke er tilgængelige. Når du har skabt tilstrækkelig plads bag reflektoren til at arbejde på, kan du begynde at arbejde.
Bagsiden af pærehuset er altid beskyttet af et beskyttelseselement, der forhindrer vand og mudderstænk i at nå pærehuset. Denne beskyttelse kan have form af et stift plastdæksel eller en gummihætte. Dækslet kan fjernes enten ved at trække det af eller ved at dreje det tilstrækkeligt til, at det kan fjernes. Strømforsyningsstikket og clipsene (hvis de findes), der holder pæren på plads, bringes således til syne.
Stikket skal afbrydes fra pærestikket (eller fra ledningerne, der kommer ud af det). Lidt manuel kraft er normalt alt, hvad der kræves for at afbryde forbindelsen. Halogenpæren holdes forsvarligt på plads af to fjederbelastede metalclips, som skalpr-esses på plads og frigives. At holde pæren fast på stikkontakten gør det nemt at fjerne (husk placeringen af de tre kontakter på pærestikket). LED-pærer er generelt fastgjort i stikkontakten ved hjælp af en lås, der frigives ved en kvart omgang mod uret (se nedenfor for situationen med xenonpærer).
Dette indebærer at få den samme pære som den udbrændte (se servicehæfte eller gå til garagen med den fjernede) og indsætte den i samme position som den udbrændte. Udskift derefter fastgørelsesklemmerne. Før du gendanner den elektriske forbindelse, er det god praksis at behandle de to dele af stikket med WD-40 Specialist Contact Cleaner, som effektivt opløser fedt, fedtaflejringer og kondens på elektrisk eller elektronisk udstyr, herunder sarte materialer. Det trænger hurtigt ind i svært tilgængelige områder, tørrer quickly og efterlader ingen rester. Det restores elektrisk ledningsevne ved at eliminere korte circuits. For LED-pærer er operationen den samme, menre er normalt ingen fastgørelsesklemmer.
Efter hver udskiftning er det en god ide at kontrollere, at strålen er jævn og i den korrekte højde. Udskiftningsoperationen kan have ændret pærens position inde i fadet, selv lidt. Denne i første omgang grove kontrol, som udføres “on sight” ved at tænde forlygterne mod en væg fra en afstand af 1-2 meter, kan udføresaf en elektriker ved hjælp af specifikt udstyr.
Disse pærer er forbundet til en styreenhed via et højspændingskabel (op til 25.000 volt, når de er tændt). I nogle biler kan det være praktisk at afbryde forlygtesikringen eller batteriet, men dette kan resultere i en nulstilling af de lagrede parametre. Så fortsæt med forsigtighed. Udskiftningen involverer disse trin:
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes