22 November 2021
Før du ser på, hvordan du udskifter luftfilteret i din bil, skal du forstå, at den luft, der trækkes ind af bilmotoren, blandes med brændstoffet for at danne det korrekte volumenforhold. Da det er vigtigt at forhindre urenheder i at trænge ind i motorens forbrændingskammer, er der altid et indsugningsluftfilter placeret lige før indsugningsmanifolden (og foran debimeteret i diesel- og turbodieselbiler). De fleste biler bruger specielle papirfiltre med en harmonikastruktur, der øger filtreringsoverfladen betydeligt.
Et filter af høj kvalitet kan genkendes på farven. Hvis det er gulligt (og ikke hvidt), betyder det, at det er blevet imprægneret med en syntetisk harpiks, der ikke tillader filterpapiret at absorbere vand eller forskellige kemikalier. Der er også bomuldsfiltre gennemblødt i olie, der tillader større end normalt sugning.
Disse bruges generelt i særligt kraftfulde biler.
Selvfølgelig involverer filtrering en progressiv deponering af fremmedlegemer på filteret, hvilket reducerer mængden af luft, der passerer gennem tiden, hvilket resulterer i lidelse og motorfejl. Filterproducenter foreslår at udskifter du bilens luftfilter mindst en gang om året. Bilproducenter foreslår at udskifte dem meget sjældnere. Gennemsnitlige anbefalinger er til udskiftning hvert 30.000 km eller en gang hvert andet år.
Når du har placeret kassen, der indeholder filteret (normalt i en forhøjet position, selvom den undertiden er skjult af motordækslet, men altid ret let at nå), anbefales det at rengøre ydersiden af kassen med en børste eller trykluft for at forhindre snavs fra motoren, der overføres inde under filterudskiftningsoperationer.
Filterboksen kan udstyres med to typer lukning: med skruer eller med fjederkroge. I det første tilfælde skal du løsne skruerne og fjerne dem (ved hjælp af WD-40 Multi-Anvendelse Produkt for at gøre det lettere). I det andet tilfælde skal du slippe krogene. Løft det dæksel, som luftindløbsrøret er tilsluttet, og udsæt filteret. Løft forsigtigt filteret og fjern det. Nogle gange sidder filterpakningen fast langs kanten, hvilket gør det vanskeligt at fjerne: Brug en skruetrækker til at arbejde langs kanten, indtil den bliver helt løsrevet.
Indersiden af filterboksen skal rengøres grundigt for at fjerne eventuelle rester. Dette kan gøres ved hjælp af en støvsuger eller en trykluftpistol. Hvis du bruger trykluft, anbefales det at dække åbningen af kassen mod motoren med en klud for at forhindre snavs i at komme ind i motoren. I diesel- eller turbodieselbiler er okklusion også nødvendig, fordi der er et “debimeter”, dvs. luftstrømsmåleren, der er tilsluttet den elektroniske styreenhed lige efter filteret. Da dette er en meget følsom og delikat komponent, må den ikke udsættes for en voldsom eksplosion af trykluft.
Det nye filter kan nu placeres i kassen, idet man sørger for ikke at deformere eller knuse papiret “harmonika”. Filtre er normalt markeret med en pil, der angiver retningen af luftstrømmen. Der er en pakning rundt om kanten af filteret, som skal være omhyggeligt monteret på kanten af kassen. Dens korrekte placering er afgørende, så ingen anden luft end den, der passerer gennem filteret, kommer ind i kassen. Meget store filtre kan have limperler langs pakningen for at hjælpe med at holde filteret strakt tæt på plads.
Når filteret er indsat, sættes dækslet på kassen igen, og det fastgøres ved hjælp af skruerne eller krogene. En sprøjte af WD-40 Multi-Anvendelse produkt på disse, efter lukning, hjælper med at holde dem rene og i perfekt stand til det næste job. Det gamle filter kan bortskaffes med almindeligt affald.
Som allerede nævnt har dieselbiler en luftstrømsmåler, der måler den indkommende luftmasse. Dette er et yderst følsomt og delikat instrument, der ikke bør rengøres uden det rette udstyr. Det kan dog være nødvendigt at rengøre det efter et vist antal kilometer. Dette gøres ved at fjerne det ærme, hvor sensoren indsættes, og frakoble forbindelsen fra den centrale styreenhed. Placer beholderen lodret og sprøjt den et par gange (fra en vis afstand og med lav effekt) med en speciel opløsningsmiddelvæske, og lad den derefter tørre perfekt før montering. Den bedste løsning er at få denne operation udført af et korrekt udstyret værksted.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes