MTB’er kan udstyres med mekaniske bremser (med det klassiske stålkabel, der driver bremseklodserne) eller MTB-hydrauliske bremser, hvor at i stedet for at kontrolhåndtagene trækker på et kabel, virker den som en lille pumpe, der trykker på olien i bremsekredsen. Da den ikke kan komprimeres, udøver olien det samme pres på stemplerne i bremsekaliberen, som overfører den til de elektroder, der udfører bremsningen. De begge systemer er gyldige, men de hydrauliske systemer foretrækkes af MTB-entusiaster, fordi de reagerer særligt hurtigt, er pålidelige og tilbyder stor modulering af bremsekraftkontrol. Naturligvis kræver de også vedligeholdelse på hydrauliske bremser, hvilket grundlæggende involverer at gøre to ting: udskiftning af elektroderne og udrensning og udskiftning af bremsevæsken, der nedbrydes med bremsernes intense brug. Derudover dannes luftbobler i kredsløbet, der reducerer bremseeffekten.
Først skal du anskaffe et sæt til MTB-hydrauliske bremser. Der kan være små forskelle når det kommer til bremsemodellen. Den består generelt af to sprøjter
(eller en sprøjte og en kop) med forholdsvis rør udstyret med en forbindelse til udrensningssteder, bremsekredsolie (mineral eller DOT, afhængigt af bremsemodellen) og en eller flere gaffelnøgler eller unbrakonøgler.
Cyklen skal placeres på et stativ, der holder det stabilt og korrekt tilbøjelig, afhængigt af om bremsekredsen er foran eller bagpå. En ret vinkel holder kredsløbsrøret så lodret som muligt, hvilket hjælper udstødningen af luftbobler. Løs bremsearmen, og flyt den til vandret stilling sammen med den lille olietank, som den er tilsluttet. Løs bremsekaliberen og frakobl den fra rammen. Bremseklodserne skal fjernes, og der indsættes en “blødningsblok” inde i klemmen, altså et plastafstandsstykke, der holder stemplerne presset udad og godt låst. Løs og fjern de to udrensnings nipler, der er til stede på bremsekaliberen og på bremsehåndtag blokken. Du kan bruge noget WD-40 Multi-Use Product for alle af disse trin, hvis der er modstand fra skruerne.
Indsæt rørene med gevindforbindelsen på de to sprøjter, og fjern stemplet fra en af dem. Skru dette (gennem røret og skruefittingen) på bremsehåndtag udluftningshul. Med sprøjten udstyret med et stempel, få det nye olie ind til bremsesystemet, og fyld det tre fjerdedele. Skru derefter dette udrensningsrør på bremsekaliberen. Dog har nogen bremsemodeller en speciel kop, i stedet for en sprøjte uden stempel, der skrues fast på bremsehåndtagets afløbshul.
Efter løsningen (1/4 omdrejninger) bløder ”hanen” på bremsekaliberen, pres langsomt på sprøjtestemplet med den nye olie, der er tilsluttet bremseklemmen, for at injicere den i bremsekredsen. Når den nye olie indsættes, skubbes den udtømte olie inde i bremsekredsen ud af rensningen på bremsehåndtag blok en og fylder den øverste sprøjte (som skal holdes lodret). Hvis koppen i stedet er til stede, fyldes den op.
Under indsprøjtningen af olien eller ved afslutningen af operationen foreslår vi, at du banker let på bremsesystemets slange for at hjælpe opstigningen af luftbobler, der er fanget derinde. Et endnu mere effektivt system er at injicere en lille mængde olie i den øverste sprøjte, og inden du begynder at injicere olien med den nederste, skal du trække lidt olie fra kredsløbet ved at skubbe stemplet til sidst. Med dette system suges luften i kredsløbet ind og frigives i den nederste sprøjte.
Når den nye olie har erstattet den opbrugte olie (som er opsamlet i den øverste sprøjte eller kop), frakobles begge afløbssæderør, og afløbssædeåbningerne lukkes med skruerne, du tidligere har fjernet. Pas på ikke at hælde olie på din cykel og bremser under denne operation. For at undgå lækage fjernes den øverste sprøjte efter kvælning af forbindelsesrøret med en elastisk klemme, mens den nederste fjernes, når starthullets “tap” lukkes.
Bremsekaliberen, der frigøres fra udluftningsblokken, skal placeres igen og udstyres med elektroder, der fastgøres med den tværgående låseskrue. Bremsehåndtag blokken skal sættes tilbage i den rigtige position. Aktivér bremsearmen et par gange for at kontrollere, at den fungerer korrekt. Hvis der under operationen er faldet nogen dråber olie på cyklen, kan du fjerne dem med et par sprøjter af WD-40 Bike Total Wash, som eliminerer væskerester, snavs og olie.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2021 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes
Områdevalg henviser dig til det locale websted