8 November 2021
Reparation af bilens kofanger er ikke en særlig kompleks operation, når der beskæftiger sig med lokaliserede skader og meget ofte dens udskiftning er ikke nødvendig. Bil kofangere er stort set alle lavet af et kompositplastmateriale og er generelt malet i samme farve som kroppen, men der er også mange umalet versioner og den klassiske mørkegrå farve. Det er almindeligt, at denne del af bilen kommer i kontakt med fremmedlegemer, under parkering eller under rejsen.
Den skade, der kan opstå, er varieret: fra en lille ridse til deformation, op til overfladens sammensatte brud. I mindre alvorlige tilfælde er det muligt at udføre en reparation på egen hånd for at opnå fremragende resultater, hvilket efterlader reparation af mere alvorlige situationer til karrosseriet, især hvis de også involverer dele af karrosseriet. Til små reparationer er det ikke nødvendigt at have et bestemt sæt værktøjer og materialer, mens der kræves noget specialværktøj til mere krævende reparationer.
Den enkleste situation med at reparere kofangeren er repræsenteret ved tilstedeværelsen af små ridser, der normalt forårsages under parkering eller manøvrering. Hvis ridserne ikke er dybe og ikke påvirker kofangerens krop på en bestemt måde, kan vi fjerne dem ret hurtigt. Hvis kofangeren ikke er malet, fortsæt med en grundig rengøring af den beskadigede del med WD-40 Bike renseren påført med en svamp og tørret godt med en mikrofiberklud.
Derefter påføres den specielle slibende pasta den berørte del, der arbejder tålmodigt og gentagne gange med cirkulære bevægelser, indtil delen er glattet, og ridserne forsvinder. Hvis ridserne er lidt dybere, kan du bruge meget fint slibepapir (over nr. 400) uden at trykke for hårdt. Hvis kofangeren er malet, arbejder vi på samme måde med slibepastaen, men vi bruger ikke slibende papir, især hvis malingen er metallisk, da dens virkning fjerner den gennemsigtige lakerede finish. Hvis ridserne ikke forsvinder, skal du handle anderledes.
Du er nødt til at træffe en beslutning, før du reparerer kofangeren i denne situation: håndtere maling touch-up selv, med sandsynlige synlige resultats af touch-up, eller kontakt et organ-shop. Hvis du beslutter dig for at gøre det selv, skal der efter rengøring og behandling med slibepastaen påføres et let lag fyldstof til plastmaterialer, som forbliver mere fleksibelt end for karrosseri, på den beskadigede del og derefter efter yderligere slibning genoprette den farvede maling og den gennemsigtige lakerede finish, der blander den til resten af overfladen. Jobbet afsluttes derefter med en poleringspude.
I nærværelse af deformation – typisk en bule – er det bedst at fjerne kofangeren for at kunne arbejde lettere. Demontering udføres ved at løsne de forskellige skruer, der fastgør kofangeren til karrosseriet, fjerne enhver intern fenderskærm og frakoble de kabler, der driver eventuelle forlygter. Dette er et job, der kan være kompliceret, og man skal passe på ikke at bryde konturerne, der bruges til fastgørelse og sikring. Til dette formål er det nyttigt at bruge, for at løsne skruerne lettere, WD-40 Hurtig Frigivende, der frigør stykkerne med bemærkelsesværdig effektivitet. Dens formel er også egnet i vanskelige tilfælde af oxidation.
En deformation som følge af et sammenstød kan afhjælpes ved hjælp af en varmepistol, der producerer en lufteksplosion på mindst 500 ° C. Med pistolen opvarmes kanterne forsigtigt først og derefter det centrale område af den bulede del. Når det er tilstrækkeligt blødgjort, skubber fra den modsatte side let vender tilbage til sin oprindelige form. Men da den præcise form ikke er perfekt opnået, er det altid nødvendigt at udføre slibning i første omgang med en højere grus slibemiddel og derefter med en fingrit en til at glatte og udjævne profilen. Derefter udføres påfyldning efterfulgt af yderligere slibning og endelig maling. Maleriet kan udføres af en body-shop.
Hvis der er revner, er det nødvendigt at handle på indersiden af kofangeren. Der anvendes et specielt værktøj, der opvarmer plasten og anvender hæfteklammer, der, når delen er afkølet, forbliver fast fastgjort i materialet. På denne måde flyttes de revne dele fast i henhold til kofangerens form. Derefter følger påfyldnings- og maleproceduren, der tidligere er undersøgt.
Når kofangeren er blevet repareret og malet, skal den sættes på plads igen. For at undgå problemer skal du rengøre skruesæderne grundigt, skruerne selv og eventuelle led i profilerne og de interne stenbeskyttere. Disse dele, vasket og børstet, kan behandles før montering med WD-40 Multi-Anvendelse.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes