18 October 2021
Sensorerne ABS (Anti-lock Braking System) er en del af systemet, der forhindrer et bilhjul i at låse under bremsning, miste totalt greb på jorden og dermed forlænge bremselængden betydeligt. I praksis registrerer ABS, om et hjul er låst og slipper bremsen på hjulet, selvom føreren holder pedalen nede, så den kan rotere og genvinde grebet. Systemet udfører denne aktivitet med at frigive og genoptage bremsning gentagne gange og meget hurtigt, indtil sensoren på det hjul signalerer, at det har genoptaget korrekt rotation.
Kernen i det hele er derfor en sensor, der registrerer, om hjulet er låst eller roteret. Hvert hjul har en sensor placeret bag hjullejet i blokken, der indeholder bremsen. I denne blok er der en speciel disk kaldet et “phonic hjul”, som inducerer en strøm ind i sensoren, afhængigt af mængden af rotation.
Du kan se, at ABS har et problem, når du ser ABS advarsel light komme på (i stedet for at gå ud et par sekunder efter start), eller som følge af uregelmæssig bremsning. Når du har sikret dig, at advarselslampen ikke skyldes en sikring, der ikke fungerer korrekt, eller ABS-styreenheden, skal du fokusere din dætningpå sensorerne. Kør ikke med advarselslampen tændt, medmindre det er absolut nødvendigt og ved en meget lav hastighed.
ABS-sensorerne er forbundet til styreenheden via et kabel. Da ruten er ret lang, løber dette kabel gennem en stor del af bilen og holdes på plads af forskellige monteringer med grommets, klip eller andre systemer. Det er ikke ualmindeligt, at kablet efter en vis brugsperiode, især på ujævnt terræn eller under ekstreme vejrforhold, kan være blevet forringet eller endda er blevet skåret nogle steder og ikke lede signalet fra sensoren korrekt. Derfor er det nødvendigt at følge stien til dette kabel og undersøge det omhyggeligt for at opdage eventuelle problemer.
Kablet, der løber fra sensoren, efter en mere eller mindre lang sektion, har et stik, der tillader tilslutning op til den del af kablet, der går så langt som styreenheden. Hvis der registreres skader i den sidste del af kablet, skal du frakoble stikket og udskifte det beskadigede kabel. Hvis der konstateres skader i den del af kablet, der er tilsluttet sensoren, eller hvis der ikke er fundet nogen skade i nogen cable, skal sensoren udskiftes.
Generelt skal hjulet på den hub, som sensoren er placeret på, fjernes. Bilen skal løftes og placeres på løfte donkrafte til at arbejde sikkert under den. Det kan også være nødvendigt at arbejde inde i bilen, da mange biler har stikket mellem kablet, der kommer fra sensoren, og den, der går til styreenheden, under bagsædet, i bagagerummet eller i andre indvendige dele.
Sensorkablet, der er frakoblet stikket, skal også frigøres fra andre ankerpunkter på karrosseri eller chassis, f.eks. Nogle af disse er eksterne og er derfor forurenet med jord, snavs eller fedt. Det anbefales at rengøre dem på forhånd med WD-40 Multifunktion og en klud, så kablet kan frigives uden at beskadige understøtningerne. Sensoren er fastgjort til navet og bremserammen med en bolt. Samlingen oxideres ofte og modstår demontering. Efter den første rengøring er det tilrådeligt at spray WD-40 Specialist Superhurtig Afblokeringsspray, som trænger hurtigt ind og frigør delene med betydelig effektivitet. Dens formel er også velegnet til vanskelige tilfælde af beslaglæggelse og oxidation. Brug derefter den relevante skruenøgle til at løsne bolten og fjerne sensoren fra sædet.
Boltsædet, der holder sensoren, skal behandles med WD-40 Multifunktion, før den nye sensor skrues ind. Kablet, der kommer ud af sensoren, skal placeres på samme understøtninger som den foregående og låses fast på plads. Endelig skal endestikket tilsluttes stikket på kablet, som går til styreenheden. Endelig kan hjulet samles igen. Efter udskiftning af wheel skal der udføres et par tests med bilen for atafgøre, om advarselslampen forbliver tændt, og om ABS fungerer, når det er nødvendigt. Hvis testen mislykkes, er det værd at tage bilen til et værksted, da der kan være et problem med styreenheden, der skal kontrolleres med appropriate diagnostisk udstyr. Der kan også være et problem med det beskadigede phonichjul, der skal udskiftes i værkstedet.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes