15 November 2021
Udskiftning af bilen støddæmpere er en operation, der kan gøres ved dig selv, så længe du ved i detaljer, hvordan vi kommer videre. Affjedringsstøddæmpere er grundlæggende komponenter i enhver bil, da de forhindrer bilen i at pitche farligt under kørsel selv i nærværelse af en overflade, der ikke er helt plan. Affjedringssystemet er udstyret med to grundelementer: fjederen og den passende navngivne støddæmper.
Den første bruges til at absorbere de stød, der kommer fra jorden under rejsen, mens den anden har til opgave at bremse den elastiske returnering af foråret og derfor reducere efterfølgende pitching til det maksimale. Som enhver anden del af bilen, også støddæmpere “alder” og “udledning”.
Generelt risikerer støddæmperne at blive nedslidte efter ca. 100.000 km, men dette kan ske endnu tidligere afhængigt af mange variabler. Når bilen viser tegn på ustabilitet eller er meget støjende selv på en beskedent ujævn overflade, har støddæmperne sandsynligvis nået slutningen af deres arbejdsliv: de skal undersøges nøje og om nødvendigt udskiftes.
Udskiftning af bilens støddæmpere er ikke særlig vanskeligt, men det kan indebære en vis risiko, så det er nødvendigt, at de, der er ved at gøre dette arbejde, skal træffe alle de nødvendige foranstaltninger og overvejelser. Vi står over for udskiftning af de forreste støddæmpere, som er mere komplekse end de bageste (især på grund af tilstedeværelsen af motoren), da de er koaksiale til fjedrene. Endelig: Når en støddæmper ændres, er det også nødvendigt at udskifte den tilsvarende, da en bil med to støddæmpere, der arbejder forskelligt, kan blive vanskelige at kontrollere.
Da støddæmperen skal kobles fra hjulakslen og bilens chassis, er det nødvendigt at kunne få adgang til enderne. Derfor fjernes hjulet efter at have hævet bilen og placeret den stabilt (og i total sikkerhed) på stativer, hvilket udsætter den nederste forbindelse af støddæmperen. I den øverste del er det nødvendigt at undersøge, om støddæmperskruen er synlig og let tilgængelig. I mange tilfælde er det ikke nødvendigt at fjerne dele af de øverste kanter og nogle gange også vinduesviskerne. For at have plads nok til at fungere skal ABS-kablet, bremsesystemets kredsløbsslange og (hvis der er nogen) sensorkablet til bremseklodsen fjernes fra deres understøtninger.
Støddæmperen er fast forbundet med hjulets nederste kontrolarm ved hjælp af to robuste bolte, der skal løsnes og fjernes. Det kan være svært at skrue boltene af, hvis fjederen skubber armen nedad. Af denne grund er det tilrådeligt at bruge en god jack, som du kan handle på armen for at reducere denne spænding. Nu kan du løsne og derefter fjerne bolte, som generelt er hårde, så det er tilrådeligt at anvende WD-40 Specialist Hurtig Frigivende Penetrant, der trænger hurtigt og frigør stykkerne med bemærkelsesværdig effektivitet. Dens formel er også egnet i vanskelige tilfælde af beslaglæggelse og oxidation og er vandafvisende.
Stangen i den øverste del af støddæmperen passerer gennem forbindelsespladen med kroppen og er fastgjort med en møtrik. For at erstatte bilens støddæmpere skal denne møtrik skrues af med den rette skruenøgle. For at undgå, at støddæmperens gevindakse roterer sammen med møtrikken, skal den holdes stille under denne operation. Normalt er dette muligt takket være en sekskantet fordybning til stede på toppen af aksen, hvor den relevante Allen-tast indsættes for at forhindre rotation, når bolten skrues af. Igen, hvis du har problemer, kan du bruge WD-40 Specialist Hurtig Frigivende Penetrant.
Støddæmperen kan nu udtrækkes nedad og fjernes fra sædet. På dette tidspunkt er det nødvendigt at fjerne det fra foråret, og det er derfor nødvendigt at komprimere fjederen tilstrækkeligt. For at gøre dette skal du bruge et par kompressionsklemmer, der er tilsluttet fjederspolerne og skruet, indtil foråret er tilstrækkeligt komprimeret. Denne operation er potentielt farlig, fordi hvis fjederen frigives fra terminalerne, kan det forårsage alvorlig skade på dem i nærheden. Med fjederen komprimeret er den øverste plade med den hårde gummibeslag, der indeholder et kugleleje, skruet af. Støddæmperen kan nu fjernes uden problemer.
Efter at have udstyret den nye støddæmper med kofangerens relative støvstøvle, kan den indsættes inde i foråret, hvilket får den nederste ende af foråret til at hvile på pladen på den nye støddæmper. Efter at have skruet pladen med den hårde gummimontering på den øverste del af støddæmperen, er det muligt at løsne og derefter fjerne de to kompressionsklemmer. Der skal udvises forsigtighed for nøjagtigt at placere fjederen på understøtnings- og pladen.
Støddæmperen erstattes af at fortsætte med de operationer, der udføres med henblik på demontering, men i omvendt rækkefølge. Både de nederste skruer og den øverste bolt skal strammes til et præcist drejningsmoment i N/m, så det er nødvendigt at bruge en momentnøgle. Drejningsmomentet er angivet i brugs- og vedligeholdelseshæftet. Efter udskiftning er det tilrådeligt at rejse et par kilometer på ujævnt terræn for at gøre det muligt for stemplet og støddæmperens indre væske at bosætte sig.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes