2 April 2021
Smøring af en båds styrehus er en opgave, der kræver tålmodighed og tid, fordi mange faktorer skal overvejes, for at den kan udføres godt. En båds styrehus er et sæt mekanismer og kabler, der ved at betjene roret gør det muligt for båden at dreje, ændre retninger eller opretholde en konstant kurs. Disse er meget forskellige systemer afhængigt af bådtypen: motor (med påhængsmotor eller indbygget motor) eller sejlads. I både med påhængsmotorer (f.eks. joller osv.) virker styrehuset på selve motorens karrosseri, som kan rotere til højre eller venstre: Motorens nedsænkede forlængelse er ud over propellen forsynet med en formet del, der fungerer som ror.
I sejlbåde indsættes roret på en lodret akse, hvor et bestemt forbindelseselement også er fastgjort, der modtager bindestængerne, der strækker sig fra rorets hjul. Dens rotation roterer derefter akslen og dermed roret. De to systemer har forskellige kompleksiteter og kræver forskellig pleje og vedligeholdelse.
Hvad angår påhængsmotoren, er den orienteret mod højre eller venstre ved drift af en ror, der virker gennem en kasse med interne mekanismer på kablet på bindestangen. Dette kabel er indsat i en robust kappe, der løber langs indersiden af båden og når motoren. Her er den forbundet til en stålakse (retur) bestående af en teleskopstang, der på tværgående trænger ind i den faste del af motorhuset (inde i et ærme) og udgange på den modsatte side. Her er den boltet fast til en formet stang, der er forbundet med den bevægelige del af motorenheden. Returneringen og det relative ærme er de dele, der kræver smøring.
Påhængsmotoren er orienteret mod højre eller venstre ved drift af en ror, der virker gennem en kasse med interne mekanismer på slipsstangens kabel. Dette kabel er indsat i en robust kappe, der løber langs indersiden af båden og når motoren. Her er den forbundet til en stålakse (retur) bestående af en teleskopstang, der på tværgående trænger ind i den faste del af motorhuset (inde i et ærme) og udgange på den modsatte side. Her er den boltet fast til en formet stang, der er forbundet med den bevægelige del af motorenheden. For at smøre roret skal du arbejde på afkastet og det relative ærme.
Brug en skruenøgle med en passende diameter til at løsne bolten, der forbinder returneringen med den formede stang, der er forbundet med den bevægelige del af motoren. Drej derefter roret på roret, så hele returstangen bringes tilbage i ærmet. Næste arbejde på den modsatte side for helt at skrue ringen møtrik, der holder afkastet inde i ærmet, så helt fjerne sidstnævnte.
Afkastet vil normalt stadig være smurt, men dette fedt er blevet forurenet af havvand og salt, vil sandsynligvis blive kage og skal fjernes. Spray ydersiden af afkastet og teleskopstangen inde med WD-40 Specialist Fast Acting Degreaser, som hurtigt fjerner gammelt fedt uden at efterlade rester. Det virker straks ved kontakt, og er let at fjerne. Behandl delen, indtil den er helt ren og fri for fedtede rester. Gør det samme inde i glidende ærmet og derefter bruge en tynd stang med en klud fastgjort til at glide frem og tilbage inde og afslutte rengøring.
Alle disse dele: teleskopstangen, returneringen og indersiden af ærmet skal smøres med WD-40 Specialist White Lithium Grease, som med sin tætte formel giver langvarig smøring. Det drypper ikke og forbliver fastgjort til støtten. Det reducerer friktionen og letter driften af alle bevægelige metaldele. Den er ideel til applikationer på metalkomponenter, der ikke kan smøres regelmæssigt, især udendørs.
Genindsætte teleskopstang inde i afkastet, og derefter hele inde i ærmet. Derefter strammer ringnød, der låser stangen til slipsstangskablet. Flyt nu roret for at bringe returhovedet ud af motorhuset og endelig tilslutte hovedet igen ved den formede stang og stramme forbindelsesmøtningen godt.
En sejlbåds ror indsættes på en robust lodret akse, der roterer på specielle bøsninger. En metal “sektor” er monteret på akslen, der er forbundet, ved hjælp af særlige stål slips stænger (rorpinde), til de to ender af et stykke kæde igen indsat på en tandhjul, der er roteret med rorhjulet. I praksis følger roret denne sekvens: rorhjul – tandhjul – kæde – rorpinde – sektor – rorakse – ror.
Ovennævnte elementer skal undersøges en efter en med udgangspunkt i gearhjulets fastgørelse og derefter gå videre til kæden og rorpinderne. Det er bedst at bruge WD-40 Specialist Fact Acting Degreaser på disse tidligere smurt dele, som eliminerer enhver hærdet fedt og slam fra de forskellige komponenter. Gør det samme på rorpinden og på de justerbare slipsstænger, der forbinder disse til metaldrevsektoren. Rengør alle disse dele grundigt med en klud.
Alle de kontrollerede mekanismer skal derefter behandles med WD-40 Specialist White Lithium Grease, idet der lægges særlig vægt på kædeleddene til rorpinds-remskiverne ud over justeringsmøterne i sektorens bindestænger. Efter smøring skal du flytte hjulet for at fordele produktet bedre i hele den smurte del.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes