Det er vigtigt at udføre vedligeholdelse på en bådtrailer, da den er udsat for mekanisk belastning under brug på grund af bådens vægt og eventuelle uregelmæssigheder på vejen. Ud over ovenstående er to andre faktorer, der har en stærk indflydelse på en bådtrailers funktionelle status, inaktivitet – ofte i flere måneder – og kontakt med saltvand.
Som med alle hjulkøretøjer fører inaktivitet til tørring af smøremidler og forringelse af dæk. Kontakt med saltvand giver saltaflejringer, oxidation og andre skader, som også kan være alvorlige. Af disse grunde er det vigtigt at udføre omhyggelig vedligeholdelse før og efter hver tur, og især inden lange opbevaringsperioder. Desuden er vedligeholdelse væsentlig for at bestå de periodiske kontroller, der kræves i vejbestemmelserne. Bemærk, at i Italien kontrolleres trailere med en samlet masse, der ikke overstiger 3.500 kg, kun af den civile motoriseringsafdeling efter de samme frister som for motorkøretøjer, motorcykler og knallerter: fire år fra den første registrering og derefter hvert andet år.
Uanset hyppighed af brug starter vedligeholdelse af bådtrailer altid med vask ved transportens afslutning og inden opbevaring. Dette kan gøres med normalt bilrensemiddel og på samme måde, som du vasker din bil. Vask er af grundlæggende betydning, hvis traileren kommer i kontakt med havvand, som ofte forekommer i betragtning af, hvordan traileren ofte bringes i vandet (inklusive med sine dæk) for at lette bådens nedstigning i vandet. Ud over at beskadige alle ikke-rustfrie metaller forringer saltvand bremserne alvorligt. Nogle trailere har en vandforbindelse, der kan tilsluttes et ferskvandsrør, så du nemt kan vaske elektroderne og bremsesystemet internt. Under alle omstændigheder er det vigtigt at følge anvisningerne for anbringelse af traileren i vand og passe på aldrig at nedsænke navene i vand.
Vedligeholdelsen fortsætter ved at kontrollere afstødningsanlægget, som er en af påhængsvognens vigtige komponenter, og som ud over tilslutning til trækkrogen også tjener til at dæmpe eventuelle stød og spændinger, der opstår mellem bil og anhænger, både ved bremsning og start. Repulsorer er normalt udstyret med specielle smøremidler på kroppen, hvorigennem nyt fedt kan indsættes i dæmpningssystemet gennem den specielle manuelle eller trykluftpumpe. Men alle de andre dele skal stadig smøres, især i krogkontaktelementet, med WD-40 Specialist White Lithium Grease,der muliggør langvarig smøring. Det drypper ikke og forbliver fastgjort til understøtningen. Det reducerer friktion og letter betjeningen af bevægelige metaldele og er ideel til applikationer på metalkomponenter, der ikke kan smøres regelmæssigt, især udendørs.
Efter kontrol af afstødningsapparatet, gå derefter videre til spil / krumtapsystem, der giver båden mulighed for at sænke sig ned i vandet (og også bringe den tilbage til traileren), da den skal køre uden spænding eller anstrengelse. Efter at have kontrolleret, at kablet er fri for mangler, er det bedst at bruge noget WD-40 Specialist White Lithium Greasetil at smøre rotationsmekanismerne og de relative gear. Brug det samme produkt til at smøre parkeringsbremsemekanismen.
Før du transporterer en båd, skal du kontrollere slidbanens og dækkets tilstand generelt, inklusive trykket. Der skal udvises særlig forsigtighed under opbevaring, da parkering i fast position i flere måneder kan forårsage dækproblemer. Hvis du ikke kan løfte traileren med egnede løftesystemer, er det bedst at pumpe dækkene op med mindst 0,2-0,3 bar mere end normalt. Under alle omstændigheder skal du sørge for at flytte traileren lidt frem og tilbage hvert par uger. Når du udskifter eller køber et reservehjul, skal du sørge for at have den samme type dæk, ikke kun med hensyn til størrelse, men også med hensyn til belastnings- og hastighedsindeks.
Det er vigtigt at kontrollere bremsesystemet inden hver tur ud over den korrekte funktion af alle signalkomponenter: positioner, pile, stop- og tågelygter. De elektriske kontakter er særligt følsomme over for korrosion, startende fra stikket placeret på frastøderen. Alle lyskontakter og hylstre skal behandles med WD-40 Specialist Contact Cleaner, som beskytter dem mod oxidation og opretholder den bedste elektriske ledning i stikkene. Strukturen på rammen og rullende systemer skal behandles med WD-40 flerbrugsprodukt, som renser dem og beskytter dem mod oxidation. De tilgængelige lejer skal smøres med WD-40 Specialist White Lithium Grease.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2021 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes
Områdevalg henviser dig til det locale websted