3 September 2021
Vedligeholdelse af motorbåde kan opdeles i to dele: den, der vedrører skroget (og alle de strukturer, der er forbundet med det) og det, der vedrører motoren. Dette efterlader hele delen i forbindelse med motorvedligeholdelse, forstået her som en påhængsmotor, som er den mest udbredte på både. Denne guide hjælper med at vise dig de skridt, du skal tage for at vedligeholder du din motorbåd og holde den ude på vandet, så du kan nyde det!
Først og fremmestskal motorens generelle renlighed undersøges, da enhver intervention er kompliceret, hvis den er snavset. Hurtig rengøring kan udføres ved at sprøjte nogle WD-40 Multi-Anvendelses Produkt, som grundigt renser.
Kontroller olieniveauet, og beslut, om det skal udskiftes eller fyldes op: Det er altid bedst at følge producentens anvisninger og udskifte olien og filtrene i henhold til brugstiden med passende produkter. Det er meget nyttigt at holde en logbog til dette formål, som giver dig mulighed for nemt at tage driftstimer i betragtning. Den udskiftes som standard, fjerner bundhætten og dræner den gamle olie, før hætten skrues på igen, og tanken fyldes med den rigtige type olie.
Påhængsmotorens kølekredsløb er “åbent”: Motoren suger vand ind for at afkøle hovedet og udviser det derefter. Det følger heraf, at salte deponeres inde i kølekredsløbet, der kan skabe encrustations. Frisk rindende vand skal passeres gennem dette kredsløb for at rense det. Nogle motorer har en særlig forbindelse, hvor et vandrør kan indsættes. Vandet skal passeres gennem det i 15 minutter, med motoren slukket, men varmt. Andre motorer har ikke denne forbindelse: der anvendes specielle manchetter, der er placeret på vandindtagene. Vandsystemet er forbundet med manchetterne, og motoren skal køres (mindst) i ca. 15 minutter.
I slutningen af sæsonen er disse komponenter mere eller mindre dækket af incrustations; for at kunne udføre vedligeholdelse af motorbåde korrekt skal disse elimineres efter vask med ferskvand, ved hjælp af en spatel og undgå at ridse malingen. Særlige produkter kan også bruges til at lette fjernelsen af encrustations.
I mindre motorer kan propellen nemt fjernes ved at fjerne koblingen og skrue låsemøtningen af. Den ribbede akse, som den er indtastet på, skal rengøres efter påføring af et par sprays af WD-40 Multi-Anvendelses Produkt. Før propellen samles igen, sprøjtes en generøs mængde WD-40 Specialist Silikone Smøremiddel på aksen.
Fjern motorens gitter for at nå tændrøret, som skal fjernes og rengøres. Udskift den, hvis elektroderne er slidte. Det er også nyttigt at anvende nogle WD-40 Specialist Vandafvisende Silikone Smøremiddel til gashåndtaget booster foråret, mens WD-40 Specialist Kontaktrens bør sprøjtes på de elektriske kontakter til stede.
Karburatoren er tilsluttet gaskablet, der betjenes af knappen på styreapparatet. En slange forbinder den også til tanken. Hver del skal kontrolleres, og hvis alt virker okay, spray samlingen med nogle WD-40 Specialist Silikone Smøremiddel.
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes