29 January 2021
En bils bremseklodser skal udskiftes, når de bliver slidte og tynde. Forskellige biler har forskellige sensorer, der giver et advarselslys på instrumentbrættet, når grænsen er nået. Du skal gøre det samme for at ændre dem, uanset bil, men afhængigt af model og producent kan der være en forskel mellem fastspændingsstrukturen og hvordan blokke er fastgjort. Af den grund skal du undersøge det lidt, inden du går i gang med at erstatte dem. Der er to typer puder til hver bremse, som holdes inde i en klemme, der er en del af bremsevæskesystemet. De sidder meget tæt på bremseskiven, der sidder imellem dem. Når bremsepedalen trykkes ned, vil et stempel trykke dem mod bremseskiven, så bilen bremser. Generelt er det også vigtigt at skifte dæk (f.eks. Begge forhjul) for at undgå forskel i, hvordan de to sider bremser. Denne enkle guide viser dig, Hvordan du skifter Bremseklodserne på en Bil!
For at skifte bremseklodserne, skal du starte med at løfte bilen så hjulet du arbejder på er løftet fra jorden. Du skal bruge en donkraft og/eller støttebukke og for en god ordens skyld bruge et stykke tykt træ (eller andet materiale) som forhindrer bilen i at trille. Fjern dækket og så vil du med det samme se bremseklodserne. Derefter skal du åbne motorhjelmen og åbne bremsevæske tanken for at lukke trykket ud.
Klemmen er i form af en manchet: den modtager bremsesystemet, ABS forbindelsen og forbrugssensoren. Begge disse kabler skal separeres ved at koble dem fra deres stik. Så skal de to bolte løsnes (pinde eller andre låse systemer) som låser klemmen til støtten indeni: brug WD-40 Specialist Penetrant hvis de sidder fast. I nogle biler er der også en fjeder eller andre låse elementer der skal fjernes. For at skifte bremseklodserne, skal klemmen fjernes, men stadig sidde på væskerøret. Hvis det hele er beskidt, kan du sprøjte WD-40 Specialist Brake Cleaner på og så tørre den ren.
Normalt vil en klods sidde på støtten og kan nemt fjernes, det er oftest den yderste, mens den anden kan blive i klemmen og kan give problemer fordi stemplet skubber. I ethvert tilfælde, eftersom stemplet skal være skubbet helt ind på plads, kan du bruge klemmen (hvis du ikke har et ordentligt værktøj til det), ved at trykke på klodsen og stemplet på samme tid, hvorefter klodsen nemt skulle komme af. Rengør alt med noget WD-40 Specialist Brake Cleaner og tør det af med en klud og køkkenrulle.
Du skal få fat i to nye klodser som er identiske til dem som de skal udskifte. Før du sætter dem i støtten, er det bedst at putte noget anti-skrigeplade på kontaktpunkterne for at undgå at bremser piver eller hyler. Klodserne skal placeres på støtten på de to dele på disken. Tjek at de sidder rigtigt før du putter klemmen på.
Klemmen skal sættes på plads på støtten. Kablerne der kommer ud derfra og klodsen indeni skal forbindes til sensoren og ABS forbindelsen. Når alt sidder på plads, skal du udskifte boltene (eller pindene) der låser klemmen fast på støtten, efter du har puttet lidt loctite på dem, som undgår at de løsner sig grundet vibration. Nu kan du sætte dækket på igen og sætte bilen ned.
Luk bremsevæsketanken ved at putte låget på igen (pas på med væskeniveaus kablet). Et par dråber væske kan være løbet ud da klemmestemplet kom ud af sin plads. Start bilen og tryk på bremsepedalen et par gange. Tænd derefter motoren og tjek væskeniveauet igen: fyld noget på om nødvendigt. For at bekræfte at bremserne virker som de skal, anbefales det at køre et lille stykke mens du bremser blidt. De første 100-150 km bør du undgå at lave hårde opbremsninger
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes