30 August 2021
Der kan være forskellige grunde til, at du muligvis skal udskifte din cykels bremsekablet, men det er normalt på grund af slitage eller brud. Cykelbremsekabler er lavet af stålfletninger og er meget modstandsdygtige: Der er en metalterminal i den ene ende, som kan være sfærisk eller tønde, hvilket gør det muligt for kablet at oprette forbindelse til bremsehåndtaget. Kablet udsættes for betydelig belastning og kan før eller senere vise tegn på slitage. Kablerne typisk flosset i nærheden af klemmen, der forbinder dem til bremserne, eller ved terminalen, eller de kan flosse eller bryde langs stien i skeden. Et andet hyppigt problem findes i cykler, der ikke har været brugt i flere måneder, hvis bremsekabler og kapper ikke var blevet tilstrækkeligt tørret og smurt på tidspunktet for opbevaring. I disse tilfælde kan oxidation forekomme inde i kappen: kablet glider dårligt, bremsningen bliver “pastaagtig”, og håndtaget er svært at betjene. I disse situationer skal kablerne udskiftes, og nogle gange endda deres kapper.
Cykler, hvis bremsesystem er lavet af stålkabler (og dermed ikke hydrauliske) kan have tre typer bremser:
Dette medfører ikke særlige forskelle med hensyn til udskiftning af cykelbremsekablet, mens typerne af tilslutninger til bremsen er forskellige. Typerne af regulatorer i nærheden af håndtaget eller bremsen (eller begge dele) kan også være forskellige.
Det første skridt er at løsne bremseklemmen: I caliper- eller V-bremseversioner er klemmen på selve bremsen, mens den i cantilever-versionen er “flydende” og består af klemmen plus buen, der modtager et andet kabel, der driver de to fjederpuder. Når kablet er taget ud af klemmen, kan bremsehåndtaget flyttes, og klemmen er udsat. Ved at dreje regulatoren på håndtaget og dets låsering, så deres riller er justeret, kan kabeldelen fjernes med terminalen, og derefter kan kablet fjernes helt fra kappen.
Efter at have undersøgt kappen og sørget for, at den ikke har nogen problemer, kan du indsætte det nye kabel. Samtidig foreslår vi at anvende en generøs mængde WD-40 Specialist Højtydende PTFE Smøremiddel langs kablet, som giver fremragende smøring og beskyttelse ved at reducere friktionen af kablet inde i kappen, og er ideel til komponenter eller mekanismer udsat for vand.
Når kablet er indsat i kappen, skal du placere sin del med terminalen i det relevante sæde på bremsehåndtaget og derefter dreje regulatoren og dens ringmøtring i en position, så deres to riller ikke falder sammen, for at forhindre bremsekablet i at stikke ud. Sørg for også at placere kappehovedet mod håndtaget og bremseregulatorerne.
Cykelbremsekablet stikker ud af den nederste del af kappen. Dens endedel (mod bremsen) kan have et buet metalrør, der forbinder det til selve bremsen, så kablet ikke udøver for meget friktion inde i selve kappen. Kablet skal sættes i bremseklemmen (tidligere løsnet). Før klemmen strammes, skal de to puder strammes med hinanden, hvilket bringer dem tættere på kanten. Hold bremsen i denne position, stram skrueklemmen, og lås derved kablet. Efter at have gjort det, skæres kablet 3-4 cm nedstrøms for klemmen. Sørg for at bruge en god fræser, der skærer med et tørt og præcist slag for at undgå at flosse stålfletningen.
Sæt den specielle metalende i den afskårne ende af kablet, som derefter skal være lidt deformeret og stramme den med en klemme for at forhindre, at den glider. Når du er færdig, skal du kontrollere ved at dreje det ophængte dæk (bedst med cyklen på en støtte), kontrollere både bremsen og afstanden af puderne fra fælgen. Juster om nødvendigt deres placering (afhængigt af bremsetypen på cyklen).
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes