Der er forskellige grunde til, at du muligvis skal udskift et cykelbremsekabel, men det er normalt på grund af slid eller brud. Cykelbremsekabler er lavet af stålfletninger og er meget modstandsdygtige: der er en metal terminal i den ene ende, som kan være sfærisk eller tønde, som gør det muligt for kablet at forbinde fast til bremsearmen. Kablet udsættes for betydelig belastning og kan før eller senere vise tegn på slid. Kablerne flosser typisk nær klemmen, der forbinder dem med bremserne eller ved terminalen, ellers kan de floss eller gå i stykker langs stien i kappen. Et andet hyppigt problem findes i cykler, der ikke har været brugt i flere måneder, hvis bremsekabler og kapper ikke var blevet tilstrækkeligt tørret og smurt på lagringstidspunktet. I disse tilfælde kan der forekomme oxidation inde i kappen: kablet glider dårligt, bremsningen bliver “klistret”, og armen er svær at betjene. I disse situationer skal kablerne udskiftes, og nogle gange endda deres kapper.
Cykler hvis bremsesystem er lavet af stålkabler (og dermed ikke hydraulisk) kan have tre typer bremser:
Dette medfører ikke særlige forskelle set fra synspunktet for udskiftning af cykelbremsekablet, mens typerne af forbindelser til bremsen er forskellige. Typerne af regulatorer nær håndtaget eller bremsen (eller begge dele) kan også være forskellige.
Det første trin er at løsne bremseklemmen: i versioner med bremsekaliber eller V-bremse er klemmen på selve bremsen, mens den i udkragningsversionen er “flydende” og består af klemmen plus bue, der modtager et andet kabel, der betjener de to fjederpuder. Når kablet er fjernet fra klemmen, kan bremsehåndtaget flyttes, og terminalen eksponeres. Ved at dreje regulatoren på armen og dens låsering, så deres riller er justeret, kan kabeldelen fjernes med terminalen, og derefter kan kablet fjernes helt fra kappen.
Efter at have undersøgt kappen og sørget for, at den ikke har nogen problemer, kan du indsætte det nye kabel. Mens vi gør det, foreslår vi at anvende en generøs mængde WD-40 Specialist PTFE-smøremiddel langs kablet, hvilket giver fremragende smøring og beskyttelse ved at reducere friktionen af kablet inde i kappen og er ideel til komponenter eller mekanismer, der udsættes for vand.
Når kablet sættes i kappen, skal du placere sin del med terminalen i det rigtige sæde på bremsearmen og derefter dreje regulatoren og dens ringmøtrik til en position, så deres to riller ikke sammenfaldende for at forhindre, at bremsekablet stikker ud. Sørg også for at placere kappehovedet mod håndtaget og bremseregulatorerne.
Cykelbremsekablet stikker ud af den nederste del af kappen. Dens endedel (mod bremsen) kan have et buet metalrør, der forbinder det med selve bremsen, så kablet ikke udøver for meget friktion inde i selve kappen. Kablet skal indsættes i bremseklemmen (tidligere løsnet). Inden klemmen strammes, skal de to klemmer strammes med hinanden og bringe dem tættere på kanten. Hold bremsen i denne position, stram skrueklemmen, og lås derved kablet. Efter dette skal du skære kablet 3-4 cm nedstrøms for klemmen. Sørg for at bruge en god fræser, der skærer med et tørt og præcist slag for at undgå at flette stålflettet.
Indsæt den specielle metalende i den afskårne ende af kablet, som derefter skal deformeres let, og stram den med en klemme for at forhindre, at den glider. Når du er færdig, skal du kontrollere ved at dreje det ophængte dæk (bedst med cyklen på en støtte) og kontrollere både bremsning og afstanden på elektroderne fra fælgen. Juster om nødvendigt deres positionering (forskelligt afhængigt af typen af bremse på cyklen).
Ansvarsfraskrivelse
De anvendte og beskrevne anvendelser for WD-40 Products blev givet til WD-40 Company af brugerne selv. Disse anvendelser er ikke blevet testet af WD-40 Company og udgør ikke en anbefaling af forslag til brug af WD-40 Company. Sund fornuft bør udøves, når man bruger WD-40 Company produkter. Følg altid vejledningen og følg alle advarsler, der er trykt på emballagen.
© 2021 WD-40 Company.
Alle rettigheder forbeholdes
Områdevalg henviser dig til det locale websted